Ho-ho-hósirató
Hasznos linkek (és egy infó)
>> Sat24 műholdképek>> Sat24 Magyarország mozgó műholdkép
>> Magyarországi radarképek archívuma
>>Tippelek az előrejelzési verseny aktuális fordulójában!
>>Rádiószondás felszállások élő követése!
>>Észlelés (közeli villámlás, jégeső, viharos szél, villámárvíz, szupercella, tuba, porördög, tornádó, víztölcsér, viharkár) beküldése a szupercella.hu-nak!
----------
Képek beillesztése esetén kérjük azokat megvágni, reklámok, mobilok fejléce, stb. csak feleslegesen foglalja a helyet és áttekinthetetlenné teszi az oldalt - a vágatlan képek ezért törlésre kerülnek.
Fotózáskor kérjük a mobilt fektetve használni, egy keskeny de magas kép egyrészt szintén sok helyet foglal, másrészt a kép sem túl élvezetes.
Köszönjük az együttműködést és a megértést.
Nekem ma ecsetelte egyik ismerõsöm, hogy állítólag az amerikaiak csinálták ezt a balkáni hóvihart, mert mostmár tudják módosítani az idõjárást és kísérleteztek.
Ez elég jelentõs különbség szerintem.
Az OMSZ ezt irta a napokban a Kossavárol. Létrejöttében pedig döntõ szerep a légnyomás elrendezõdésének van: az Adriai-tenger térségébõl érkezõ ciklon áramlási rendszere a Déli-Kárpátok nyugati vonulatainak "nyomja" a ciklonban áramló levegõt, ami egy szûkülõ csatornában felgyorsul.
Weatheronlineon meg ezt irja. Google ford: létrejöttében pedig döntõ szerep a légnyomás elrendezõdésének van: az Adriai-tenger térségébõl érkezõ ciklon áramlási rendszere a Déli-Kárpátok nyugati vonulatainak "nyomja" a ciklonban áramló levegõt, ami egy szûkülõ csatornában felgyorsul.
Az OMSZ ezt irta a napokban a Kossavárol. Létrejöttében pedig döntõ szerep a légnyomás elrendezõdésének van: az Adriai-tenger térségébõl érkezõ ciklon áramlási rendszere a Déli-Kárpátok nyugati vonulatainak "nyomja" a ciklonban áramló levegõt, ami egy szûkülõ csatornában felgyorsul.
Weatheronlineon meg ezt irja. Google ford: létrejöttében pedig döntõ szerep a légnyomás elrendezõdésének van: az Adriai-tenger térségébõl érkezõ ciklon áramlási rendszere a Déli-Kárpátok nyugati vonulatainak "nyomja" a ciklonban áramló levegõt, ami egy szûkülõ csatornában felgyorsul.
Nem állítottam ilyet. Csupán szemet szúrt, hogy az elsõ 3 helyzetben hiányoznak a Balkánra rátorlódó magasnyomás sûrû izobárjai. Tudtommal ez váltja ki a kossavát, vagy esetleg egy nagyon kimélyült mediterrán ciklon is létrehozhatja a nagy bárikus gradienst, de ilyet se láttam az elsõ 3 esetben. Jelentõs nagytérségi bárikus gradiens híján nem tudom mi válthat ki 170 km/órás lökéseket télen.
Kedves Szeke!
Nyílván a Szerb Hidrometeorológiai Szolgálat nem autentikus forrás...
Nyílván a Szerb Hidrometeorológiai Szolgálat nem autentikus forrás...
1988. február 24: Link
1987. január 11 és 15: Link
Link
Ehhez képest 1979. február 17: Link
Valóban az utóbbinál a legnagyobb a nyomási gradiens, de az említett térségben nem sokkal tér el a többitõl, így azok az adatok is jók szerintem. Mindháromszor mediterrán ciklon elõoldali helyzet volt, valószínûleg a 79-esnél rövidebb idõre kiterjedõen, de fennállhattak nagyobb széllökések.
1987. január 11 és 15: Link
Link
Ehhez képest 1979. február 17: Link
Valóban az utóbbinál a legnagyobb a nyomási gradiens, de az említett térségben nem sokkal tér el a többitõl, így azok az adatok is jók szerintem. Mindháromszor mediterrán ciklon elõoldali helyzet volt, valószínûleg a 79-esnél rövidebb idõre kiterjedõen, de fennállhattak nagyobb széllökések.
Na jó, de elég nagy részét képezi. 10-20 hPa-s gradiensbõl aligha lesznek 160-170 km/órás lökések...
Itt most értük el a -8 fokot, szépen csontá van fagyva minden.
Nálam: -7.3 fok. Tegnap éjfélig nem értük el ezt a hõmérsékletet.... Mi lesz itt reggelre...
Köszi a kiegészítést!
-----------------------
Közben DK-en és ÉK-en több állomás is már -7 foknál jár.
Inverzió: Zabar -6 fok, Rónafalu +1 fok.
-----------------------
Közben DK-en és ÉK-en több állomás is már -7 foknál jár.
Inverzió: Zabar -6 fok, Rónafalu +1 fok.
Ez abszolút így van, ráadásul ilyen regionális jelenségekhez regionális, azaz jóval nagyobb felbontású reanalízis kellene (ilyenek is készülnek pl. az ECMWF-nél), hogy akár magát a helyi nyomási gradienst megfelelõen leírják. Persze ha nem volt elég sûrûn mérés (vagy nem állnak rendelkezésre elég sûrûn mérési adok), akkor a regionális reanalízis sem tud minden esetben csodát tenni.
A WZ-n eléerhetõ NCEP reanalízis felbontása, ha jól emlékszem 2,5° körüli, ez a nagytérségû folyamatok leírásához elegendõ.
A WZ-n eléerhetõ NCEP reanalízis felbontása, ha jól emlékszem 2,5° körüli, ez a nagytérségû folyamatok leírásához elegendõ.
Kedves Szeke!
A reanalíziseket megnéztem, sem a 87-es, sem pedig a 88-as nyomásmezõk nem zárják ki az említett szélsebességeket.
Egyébként Belgrádban, ahol most 100 km/h alatt maradt a legerõsebb széllökés 1970 óta ezek voltak a legnagyobb széllökések a téli félévben:
"Beograd
17. oktobar 1976. – 129,2 kilometra na èas
17. februar 1979. – 120,6 kilometara na èas
16. februar 1979. – 113,8 kilometara na èas
18. januar 1972. – 111,6 kilometara na èas"
A reanalíziseket megnéztem, sem a 87-es, sem pedig a 88-as nyomásmezõk nem zárják ki az említett szélsebességeket.
Egyébként Belgrádban, ahol most 100 km/h alatt maradt a legerõsebb széllökés 1970 óta ezek voltak a legnagyobb széllökések a téli félévben:
"Beograd
17. oktobar 1976. – 129,2 kilometra na èas
17. februar 1979. – 120,6 kilometara na èas
16. februar 1979. – 113,8 kilometara na èas
18. januar 1972. – 111,6 kilometara na èas"
Szerintem pedig reanalízis térkép alapján nem lehet pontosan, de talán még közelítõen sem következtetni széllökés-maximumra.
Nem azért, mert rossz a térkép, hanem azért, mert a széllökésnek csak egy részét adja meg a nyomási gradiensbõl származtatható alap szélsebesség.
Pont úgy, mint ahogyan csak T850-bõl sem tudod megmondani egy adott pontra a hõmérsékleti szélsõértékeket.
Nem azért, mert rossz a térkép, hanem azért, mert a széllökésnek csak egy részét adja meg a nyomási gradiensbõl származtatható alap szélsebesség.
Pont úgy, mint ahogyan csak T850-bõl sem tudod megmondani egy adott pontra a hõmérsékleti szélsõértékeket.
A 4 idõpont közül csak az 1979-es eseménynek stimmel a bárikus gradiense, a többi háromnak nem. Vagy a reanalízis térképeket cserélték össze, vagy az idõpontok nem stimmelnek.
Kedves Trento! Írod: "Ja,látom már : a szombati "csak" a 3.legerõsebb volt 1987 és 1988 után :" Link
A hivatkozásban a Szerb Hidrometeorológiai Szolgálat Éghajlati Központjának vezetõje szerint 158 km/h-t ért el a maximális széllökés Versecen és ez 1970 óta (nem a mérések kezdete óta!) kerekítve holtversenyben a 4. 5. legerõsebb széllökés. A nem autentikus forrásokból származó és a NET-en elterjedt 168 km/h egyszerûen KACSA!
Idézet az éghajlatkutató nyilatkozatából:
"Ko¹ava orkanske snage juèe ne¹to pre 11 èasova dostigla je u Vr¹cu brzinu od 158 kilometara na sat."
"Najjaèi udari od 1970.
Vr¹ac
11. január 1987. 172,8 kilometara na èas
24. február 1988. 169,2 kilometara na èas
15. január 1987. 165,6 kilometara na èas
17. február 1979. 158,4 kilometara na èas"
A hivatkozásban a Szerb Hidrometeorológiai Szolgálat Éghajlati Központjának vezetõje szerint 158 km/h-t ért el a maximális széllökés Versecen és ez 1970 óta (nem a mérések kezdete óta!) kerekítve holtversenyben a 4. 5. legerõsebb széllökés. A nem autentikus forrásokból származó és a NET-en elterjedt 168 km/h egyszerûen KACSA!
Idézet az éghajlatkutató nyilatkozatából:
"Ko¹ava orkanske snage juèe ne¹to pre 11 èasova dostigla je u Vr¹cu brzinu od 158 kilometara na sat."
"Najjaèi udari od 1970.
Vr¹ac
11. január 1987. 172,8 kilometara na èas
24. február 1988. 169,2 kilometara na èas
15. január 1987. 165,6 kilometara na èas
17. február 1979. 158,4 kilometara na èas"
Ja,látom már : a szombati "csak" a 3.legerõsebb volt 1987 és 1988 után : Link
Najjaèi udari od 1970.
Vr¹ac
11. január 1987. 172,8 kilometara na èas
24. február 1988. 169,2 kilometara na èas
15. január 1987. 165,6 kilometara na èas
17. február 1979. 158,4 kilometara na èas
Najjaèi udari od 1970.
Vr¹ac
11. január 1987. 172,8 kilometara na èas
24. február 1988. 169,2 kilometara na èas
15. január 1987. 165,6 kilometara na èas
17. február 1979. 158,4 kilometara na èas
Köszi, azért a 47 is szép, de akkor épp elmaradt a rekordtól.
48m/s a rekord 1987-bõl
Trento: Egy belsõs irta a Szerb met fórumon.
Trento: Egy belsõs irta a Szerb met fórumon.
Ha jó információm van, akkor nem dõlt meg a rekord. Ebben az elmúlt 3 napban 44m/s volt a max, a rekord 1987-bõl van 48m/s.
Tényleg nem mindenapi amit itt csinált az idõjárás, nem biztos h lesz alkalom egyhama ilyenre. Ennek a hófuvásnak azért h létrejött sok mindennek kellet passzolni, és ez a ritka h össze jön minden. A Kosava h összejön nem nagy dolog, de hogy legyen hozzá száraz hó, h ilyen Kosava mellet a talajon negativ hõméréklet legyen ez nem sokszor jön össze...most igen és láttuk az eredményét. Olyan képek vannak, h szerintem elszégyelnék magukat az észak Europai részek is.
Tényleg nem mindenapi amit itt csinált az idõjárás, nem biztos h lesz alkalom egyhama ilyenre. Ennek a hófuvásnak azért h létrejött sok mindennek kellet passzolni, és ez a ritka h össze jön minden. A Kosava h összejön nem nagy dolog, de hogy legyen hozzá száraz hó, h ilyen Kosava mellet a talajon negativ hõméréklet legyen ez nem sokszor jön össze...most igen és láttuk az eredményét. Olyan képek vannak, h szerintem elszégyelnék magukat az észak Europai részek is.