Ho-ho-hóváró
Hasznos linkek (és egy infó)
>> Sat24 műholdképek>> Sat24 Magyarország mozgó műholdkép
>> Magyarországi radarképek archívuma
>>Tippelek az előrejelzési verseny aktuális fordulójában!
>>Rádiószondás felszállások élő követése!
>>Észlelés (közeli villámlás, jégeső, viharos szél, villámárvíz, szupercella, tuba, porördög, tornádó, víztölcsér, viharkár) beküldése a szupercella.hu-nak!
----------
Képek beillesztése esetén kérjük azokat megvágni, reklámok, mobilok fejléce, stb. csak feleslegesen foglalja a helyet és áttekinthetetlenné teszi az oldalt - a vágatlan képek ezért törlésre kerülnek.
Fotózáskor kérjük a mobilt fektetve használni, egy keskeny de magas kép egyrészt szintén sok helyet foglal, másrészt a kép sem túl élvezetes.
Köszönjük az együttműködést és a megértést.
De Budapesten (legalábbis a külvárosban, ahol a fõ problémák voltak (a belváros jól járható volt), élén a Gilice téri meteorológiai állomással) -4...-5 foknál nem volt melegebb, azért ez van akkora különbség, hogy ne a "nulla alatt picivel" fogalmat használjuk rá.
Csak azért mondom, mert amit írsz, az teljesen világos, és számomra is ismert, csak pont az a baj, hogy mostanra nem érvényes.
Csak azért mondom, mert amit írsz, az teljesen világos, és számomra is ismert, csak pont az a baj, hogy mostanra nem érvényes.
Én is gondolkodtam a dolgon.
Teljesen egyetértek Veled, ez volt a gond szerintem is. További összetevõk:
- Csúcsforgalom volt, sokan voltak úton, szórni sem tudtak mindenhol,
- Hózápor hullot, így rüvid idõ alatt hullott a csapadék (még ha nem is sok),
- -3-4 foknál már eleve csökken a só olvasztási képessége.
Én egy óra alatt értem haza az Árpád hídról Pestújhelyre.
Teljesen egyetértek Veled, ez volt a gond szerintem is. További összetevõk:
- Csúcsforgalom volt, sokan voltak úton, szórni sem tudtak mindenhol,
- Hózápor hullot, így rüvid idõ alatt hullott a csapadék (még ha nem is sok),
- -3-4 foknál már eleve csökken a só olvasztási képessége.
Én egy óra alatt értem haza az Árpád hídról Pestújhelyre.
Én szerintem a hõmérséklet is szerepet játszik. Pár éve volt hasonló szitu itt a környéken, akkor is nulla alatt voltunk egy picivel. Szép nagy pelyhekben hullott a hó, a kocsik pillanatok alatt jéggé taposták a havat. Ha picit melegebb van, akkor még olvadozik, ha hidegebb, akkor pedig kásás valami lesz a hóból.
De ez is csak elmélet, lehet tök más van a háttérben.
Sózva itt se nagyon volt semmi, pedig a héten már volt havazás.
De ez is csak elmélet, lehet tök más van a háttérben.
Sózva itt se nagyon volt semmi, pedig a héten már volt havazás.
Ez lehet az oka, hogy a GFS máris emelte a Tiszántúlra a csapadékot, és nyugatabbra tolta.
Így van, ez utóbbi zajlik majd le, az anyaciklon még a peremciklon genezise elõtt behal.
Ellenben a genezis még odébb van néhány órával és annak a jelét látom, hogy az anyaciklon halála az eddig vártaknál hamarabb megtörténik, illetve a genezis nyugatabbra történik majd meg, akár francia-olasz határ alatti tengerszakaszon.
Ez nálam intenzívebb ciklont (akár 990 hPa alatti centrummal) sejtet, ez pedig erõteljesebb csapadékképzõdést a felénk esõ északi ágon.
Azaz a szolgálati frissítés az elõzõ napi felé tendálhat majd, ahogy tegnap is vártam, a kettõ közé.
Ellenben a genezis még odébb van néhány órával és annak a jelét látom, hogy az anyaciklon halála az eddig vártaknál hamarabb megtörténik, illetve a genezis nyugatabbra történik majd meg, akár francia-olasz határ alatti tengerszakaszon.
Ez nálam intenzívebb ciklont (akár 990 hPa alatti centrummal) sejtet, ez pedig erõteljesebb csapadékképzõdést a felénk esõ északi ágon.
Azaz a szolgálati frissítés az elõzõ napi felé tendálhat majd, ahogy tegnap is vártam, a kettõ közé.
Ez a hótérkép teljesen reális. Bár a bizonytalanság nagyságát jellemzi, hogy még így is +/- 5cm-t adnék mindenhová...
Hétfõ reggelig Miskolcon 0-10cm közötti érték várható.
Hétfõ reggelig Miskolcon 0-10cm közötti érték várható.
Az gyakori, hogy az "anya ciklon" hidegfrontja éri el a Földözi-tenger medencéjét, s az Alpok déli oldalán hullám alakul ki rajta, ami akár med. ciklonná is fejlödhet.
Ami sokkal kevésbé gyakori (de extrém ritkának sem nevezném), hogy az "anya ciklon" középpontja is a Földközi-tenger felé induljon el, azaz dél-délkeleti irányba, és nem a megszokott keleti, északkeleti irányba.
Viszont az anya ciklon jelenleg nagyon gyorsan le fog épülni, s fokozatosan átveszi szerepét a "gyermekeként" születö med. ciklon. Ennek kezdeménye máris látható Genovánál: Link
Ami sokkal kevésbé gyakori (de extrém ritkának sem nevezném), hogy az "anya ciklon" középpontja is a Földközi-tenger felé induljon el, azaz dél-délkeleti irányba, és nem a megszokott keleti, északkeleti irányba.
Viszont az anya ciklon jelenleg nagyon gyorsan le fog épülni, s fokozatosan átveszi szerepét a "gyermekeként" születö med. ciklon. Ennek kezdeménye máris látható Genovánál: Link
Ha ezt idézem, akkor nem vicc: "Mediterrán ciklon- Fõként a téli félévben, októbertõl márciusig alakulnak ki, mikor az észak-északnyugat érkezõ hideg légtömegek keverednek a Földközi-tenger felett található, viszonylag enyhe levegõvel. Magát a hideget leggyakrabban egy az Atlanti-óceánon kialakult ciklon hidegfrontja juttatja a térségbe. A hidegfront az Alpok felett behullámzik (lelassul), és Olaszország északi részén örvényleni kezd (ez a Genovai mediterrán ciklon, több fajta is létezik)."
Átfogalmazva a kérdést: nem az É-n lévõ ciklon következménye lesz a mostani? Csak kérdezem!
Átfogalmazva a kérdést: nem az É-n lévõ ciklon következménye lesz a mostani? Csak kérdezem!
Hát lehet, ez legalább egy elmélet. Csak tényleg azért furcsa, mert én az elején még vezettem, és írtam is micibotnak itt, hogy én semmit nem tapasztaltam, a jármûvek menetszele söpörte el szépen a porhót, mint máskor. Na mindegy, ez nagyon ijesztõ volt, mert teljesen váratlanul jött, felkészületlenül érte az egész várost.
Popi24: autóbusszal, pláne egy csuklós busszal (pláne tolócsuklós busszal, mint a BKV-nál a Volvo 7700A) nagyon nehéz ilyen körülmények között biztonságosan közlekedni. Nagyon jól tették a jármûvezetõk, nem kockáztattak, és inkább félreálltak (ld. sorban álló Volvók Nagytétény felé) vagy legalábbis lépésben haladtak. Az egyéni közlekedõknek is ezt kellene tennie ilyenkor, ennek ellenére láttam az utcánkban önjelölt autóversenyzõket, akik úgy gondolták, hogy rájuk nem érvényes a fizika. Azzal nincs bajom, ha magukat összetörik, de sajnos másokat is komoly veszélybe sodornak.
Popi24: autóbusszal, pláne egy csuklós busszal (pláne tolócsuklós busszal, mint a BKV-nál a Volvo 7700A) nagyon nehéz ilyen körülmények között biztonságosan közlekedni. Nagyon jól tették a jármûvezetõk, nem kockáztattak, és inkább félreálltak (ld. sorban álló Volvók Nagytétény felé) vagy legalábbis lépésben haladtak. Az egyéni közlekedõknek is ezt kellene tennie ilyenkor, ennek ellenére láttam az utcánkban önjelölt autóversenyzõket, akik úgy gondolták, hogy rájuk nem érvényes a fizika. Azzal nincs bajom, ha magukat összetörik, de sajnos másokat is komoly veszélybe sodornak.
Hát ez nagyon jó vicc
Rég nevettem ilyen jót poénon.
"Északról levágódó mediterrán ciklon"
Rég nevettem ilyen jót poénon.
"Északról levágódó mediterrán ciklon"
Érdekes ez a Holland partoknál kolbászoló ciklon. Valaki tudja, hogy mennyire gyakori az ilyen Északról levágódó és késõbb mediterránná váló ciklon? (átfogalmaztam a kedvedért)
Gyanítom, hogy a modellek is azért nem tudnak ezzel a szinoptikus forgatókönyvvel mit kezdeni, mert ritka.
Gyanítom, hogy a modellek is azért nem tudnak ezzel a szinoptikus forgatókönyvvel mit kezdeni, mert ritka.
Minálunk a GFS az alap, az ECMWF némileg kisebbhangsúlyt kap, és még kisebbett a többi modell. Ha jól látom az OMSZ-nél a ECMWF a leghangsúlyosabb.
Mi egyébként ma reggelik nem is "mertünk" kiadni hótérképet, Link csak szövegesen utalgattunk.
Mi egyébként ma reggelik nem is "mertünk" kiadni hótérképet, Link csak szövegesen utalgattunk.
Nem teljesen... Mindkettõ az idõjárási folyamatok alakulásához 
JAVASLOM mindenkinek eme térkép folyamatos követését, hogy lássa, miként alakulnak a dolgok óráról órára az elõrejelzettekhez képest!!! Link
JAVASLOM mindenkinek eme térkép folyamatos követését, hogy lássa, miként alakulnak a dolgok óráról órára az elõrejelzettekhez képest!!! Link
Ilyen az amikor a Ecm is messze van a valóságtól és igazodik, bár a Gfs is messzebb volt, nincs modell ami ezt eltalálja és még hol a vége
Nem teljesen.
ECMWF igazodott jobban a GFS-hez, de a GFS is valamelyest az ECMWF-hez.
ECMWF igazodott jobban a GFS-hez, de a GFS is valamelyest az ECMWF-hez.
Hó hullott az égbõl..az,hogy nem voltak felsózva már az utak arról nem a hó tehet.Persze,hogy lejegesedett ez nem is volt kérdés.Inkább az,hogy ez ekkora káoszt tudott okozni.(megjegyzem hajnalban jöttem melóba és a kis mellékutak még tükör jegesek voltak)
Breki: pláne
Breki: pláne
Nekem egy tippem van: talán nem volt még felsózva a szezonban egyszer sem az egész város (vagy max október végén és az régen volt), és az elmúlt 8-9 vagy 1 hónapban a só teljesen eltûnt az utakról. Máskor valamennyi só már alapból van, az elõzõ kezelésekbõl, így ezek az egy-két centik nem okoznak gondot, de ez csak egy tipp. (Igen a hó ami megolvadt és újrafagyott az nem szokott újrafagyni az ott lévõ só miatt, valóban nem az 1-2 cm hó lehetett a gond.)
Hozzáteszem,a város nagy részén 2 centi sem esett, hanem csak 1 !
Tegnap nem a 2 centi havon volt a hangsúly, hanem a vékony jégrétegen. Ne búlvárosodjunk! ;-) ;-)
Na ja, bár szerencsére ez különleges eset volt. Sajnos nem haladta meg a téma fórumozók ingerküszöbét, pedig engem tényleg nagyon érdekelne, hogy mi volt más tegnap a havazások 98 %-kához képest, ami kinyírta a várost.
Köszi, a helyesírást javítottuk. A fogalmazást egyértelmûbbé tettük. Egy kicsit fura ez a fórum, az OMSZ térképével az a baj, hogy túl sokat mutat, a mienkkel meg az, hogy túl keveset?
Tegnap után tök mind1,hogy 2 centi vagy 20..Egész Bp megállt estére..Ritkán láttam olyat két centi hó után,hogy egy busz a megállóból nem tud kiállni..

