2 rész .Kis sebességû 5m/s áramlás, ha a sebesség nem növekszik lényegesen a magasságal, örvénymentes marad/ Ha az áramlás eléri az 5-7m/s-ot és a sebesség a magassággal nõ az áramvonalak visszafordulnak,s ötvényképzõdés indul meg;fõként a szélárnyékos oldalon./ 8-10m/s sebesség esetén,amikor a szél a magassággal erösõdik,állohullámok keletkeznek,s gyenge vagy közepes turbulencia alakul ki./ Még nagyobb szélsebességnél 10-12m/s vagytöbb,amelynek a szintje nem haladja meg a hegy magasságának másfélszeresét,s hirtelen lecsökken a magassággal,a hegy szélárnyékos oldalán viszintes tengelyû örvények keletkeznek. Ezek also része a széllel ellentétes irányban forog,s erõsen dobálja a gépet.Átméröjûk általában 400-800m,esetenként 1000m. Felszálló ágában gyakran jellegzetes gomolyos felhõk képzõdik (rotorfelhõ). A rotorok a légáramlás irányában tovahaladnak.Elõfordul,hogy nemcsak egy rotorhenger,hanem egymás felett két-három is keletkezik./ Ha a hegygerinc szitjén a szél erõssége meghaladja a 12m/s-ot,a szélárnyékos oldalon erõs turbolencia észlelhetõ. Ennek elkerülése végett,a repülés a hegygeric fellett olyan magasságban ajálatos végrehajtani,amely fele a gerinc magasságának.Ha a szélárnyékos oldalon kell repülni, akkor ezt úgy kell végrehajtani,hogy a gerictõl való távolság a magasságának huzszorosa legen.Ha Ac lenticularis felhõk tanálhatók az útvonalon, azokteteje fölött tanácsos elrepülni........