Ho-ho-hósirató
Hasznos linkek (és egy infó)
>> Sat24 műholdképek>> Sat24 Magyarország mozgó műholdkép
>> Magyarországi radarképek archívuma
>>Tippelek az előrejelzési verseny aktuális fordulójában!
>>Rádiószondás felszállások élő követése!
>>Észlelés (közeli villámlás, jégeső, viharos szél, villámárvíz, szupercella, tuba, porördög, tornádó, víztölcsér, viharkár) beküldése a szupercella.hu-nak!
----------
Képek beillesztése esetén kérjük azokat megvágni, reklámok, mobilok fejléce, stb. csak feleslegesen foglalja a helyet és áttekinthetetlenné teszi az oldalt - a vágatlan képek ezért törlésre kerülnek.
Fotózáskor kérjük a mobilt fektetve használni, egy keskeny de magas kép egyrészt szintén sok helyet foglal, másrészt a kép sem túl élvezetes.
Köszönjük az együttműködést és a megértést.
Pazar mesevilág...
Jól tetted, hogy felmentél és tovább mentél, amíg lehet. Ez éri meg igazán, amikor átléped a Tábornok frontvonalának határát és évszakot válthatsz szinte percek alatt. Annak varázsa páratlan...
A Csóványos-Magosfa hegytömb mindig is külön(leges) klimatikus adottságú hely volt, még a Magas-Börzsöny legmagasabb régióján belül is. Alig kb. 70 m tszfm. a különbség az NHH és közte, a légvonalbeli távolság pedig kb. szinte elhanyagolható.
Ennek ellenére a Csóvi egy másik univerzum, a főgerincből kiemelkedő legmagasabb töréspontként. Főleg ilyenkor novemberben, ilyen időjárási helyzetekben, amikor napközben az NHH-án a magas páratartalom, harmatpont és a talajhő felzabálja és lucskossá teszi a havat, az alig fagypont alatti táncolgatásban. A Csóvin közben masszívan fagy.
Erről a külön fagyvilágról mesélhetne itt Pitom, vagy Mici is még, mit éltünk át együtt vagy 15 éve egy szép október közepi napon odafenn a hegycsúcson, ami akár május 6-án is képes szabályos januári hóvihart produkálni. Mint akkor is, az ősz közepén. Csak egy megfelelő mediciklon kell, megfelelő légoszloppal és egy délnyugatról érkező csapadékmezővel.
Odáig viszont valóban helyenként sáróceánon kell áttörni, ebben semmi különleges nincs, főleg ha laza 25 mm csapadék esett 24 óra alatt, az éppen csak felül, az avarrétegen és az alatta pár cm-en átnedvesedett, de méteres mélységekig betonszáraz és kemény erdei talajra. Ha kell, akkor egy hete készült porszáraz talajszelvény fotót mellékelhetek majd. Klasszikus novemberi állapotokat mutat.
És akkor egy kis klímamúltba révedés, avagy anno dacum képek:
2017. nov. 19. - Három-hárs gerinc a Csóvi felé, kb. 800 felett. A Foltánon még sárdagasztás 700 méteren.
Aztán 2018. november 30 késő délután...a háttérben, ami nem látszik az Csóványos tömbje keletről....lent már minden latyak éslatyakos sár volt...itt és innen keményen fagyos TÉL...
Ez már a Csóvi északkeleti oldalában...
Mondjuk ugyanaznap, idelenn meg így néztünk ki kora reggel, aztán szélsebesen olvadt a nehéz, vizes 30 centis hó a plusz 2 fokban, miután végig egész éjjel plusz nullában esett....klasszikus november végi látvány mostanában....
És akkor a végén had morogjak már kicsit:
Azok a mocskos favágók és erdészek! Tönkre tették az OKT-é útvonalát!
Na ne hogy már még Te is elkezd ezt a baromságot. Egész héten fagyasztottuk azokat a hülye utakat, de az égnek nem akartak megfagyni. Külön imádnak ilyenkor dolgozni(!!!), szállítani, nagy élmény ám, érdemes egyszer csak egy napot kipróbálni. Az Inóci-vágás, ahol felmentél, már akkor erdészeti szállító út volt, amikor az OKT általam nagyra tartott alapító Lokomotívos turistái (!!!) még homozigóták se voltak. Csak rá lehetett festeni egy turistajelzést az 1950-es években és annak is használni, de az ma is, ahogy évszázadokon át is, kiemelt jelentőségű szállító útvonal, mert erről a nyüves, rohadt meredek hegyről valahol le kell hozni a faanyagot. Áldanánk az eget, ha ezt novembertől áprilisig fagyott talajon lehetne megtenni, vagy hóban mint régen. Favágó gép meg nincsen. Az lenne a harveszter, de az ilyen domborzaton ugyan egy lépést nem tudna megtenni. A kiszállító szerelvény (forwarder) pedig nem tehet róla, ha több száz tonnát kénytelen a sárban mozgatni és nem egy tükörsima autópálya marad utána. És még ezeknek is nem éppen veszélytelen munka, mert simán felborulhatnak. Arról nem beszélve, hogy mekkora beruházási költség lesz majd ezt rendbe hozni, amit pl. abból kell majd elvenni, amit a csóványosi kilátó fenntartására fordítanánk. És akkor innen nem folytatom tovább...
A Csóványos-Magosfa hegytömb mindig is külön(leges) klimatikus adottságú hely volt, még a Magas-Börzsöny legmagasabb régióján belül is. Alig kb. 70 m tszfm. a különbség az NHH és közte, a légvonalbeli távolság pedig kb. szinte elhanyagolható.
Ennek ellenére a Csóvi egy másik univerzum, a főgerincből kiemelkedő legmagasabb töréspontként. Főleg ilyenkor novemberben, ilyen időjárási helyzetekben, amikor napközben az NHH-án a magas páratartalom, harmatpont és a talajhő felzabálja és lucskossá teszi a havat, az alig fagypont alatti táncolgatásban. A Csóvin közben masszívan fagy.
Erről a külön fagyvilágról mesélhetne itt Pitom, vagy Mici is még, mit éltünk át együtt vagy 15 éve egy szép október közepi napon odafenn a hegycsúcson, ami akár május 6-án is képes szabályos januári hóvihart produkálni. Mint akkor is, az ősz közepén. Csak egy megfelelő mediciklon kell, megfelelő légoszloppal és egy délnyugatról érkező csapadékmezővel.
Odáig viszont valóban helyenként sáróceánon kell áttörni, ebben semmi különleges nincs, főleg ha laza 25 mm csapadék esett 24 óra alatt, az éppen csak felül, az avarrétegen és az alatta pár cm-en átnedvesedett, de méteres mélységekig betonszáraz és kemény erdei talajra. Ha kell, akkor egy hete készült porszáraz talajszelvény fotót mellékelhetek majd. Klasszikus novemberi állapotokat mutat.
És akkor egy kis klímamúltba révedés, avagy anno dacum képek:
2017. nov. 19. - Három-hárs gerinc a Csóvi felé, kb. 800 felett. A Foltánon még sárdagasztás 700 méteren.

Aztán 2018. november 30 késő délután...a háttérben, ami nem látszik az Csóványos tömbje keletről....lent már minden latyak éslatyakos sár volt...itt és innen keményen fagyos TÉL...

Ez már a Csóvi északkeleti oldalában...

Mondjuk ugyanaznap, idelenn meg így néztünk ki kora reggel, aztán szélsebesen olvadt a nehéz, vizes 30 centis hó a plusz 2 fokban, miután végig egész éjjel plusz nullában esett....klasszikus november végi látvány mostanában....

És akkor a végén had morogjak már kicsit:
Azok a mocskos favágók és erdészek! Tönkre tették az OKT-é útvonalát!
Na ne hogy már még Te is elkezd ezt a baromságot. Egész héten fagyasztottuk azokat a hülye utakat, de az égnek nem akartak megfagyni. Külön imádnak ilyenkor dolgozni(!!!), szállítani, nagy élmény ám, érdemes egyszer csak egy napot kipróbálni. Az Inóci-vágás, ahol felmentél, már akkor erdészeti szállító út volt, amikor az OKT általam nagyra tartott alapító Lokomotívos turistái (!!!) még homozigóták se voltak. Csak rá lehetett festeni egy turistajelzést az 1950-es években és annak is használni, de az ma is, ahogy évszázadokon át is, kiemelt jelentőségű szállító útvonal, mert erről a nyüves, rohadt meredek hegyről valahol le kell hozni a faanyagot. Áldanánk az eget, ha ezt novembertől áprilisig fagyott talajon lehetne megtenni, vagy hóban mint régen. Favágó gép meg nincsen. Az lenne a harveszter, de az ilyen domborzaton ugyan egy lépést nem tudna megtenni. A kiszállító szerelvény (forwarder) pedig nem tehet róla, ha több száz tonnát kénytelen a sárban mozgatni és nem egy tükörsima autópálya marad utána. És még ezeknek is nem éppen veszélytelen munka, mert simán felborulhatnak. Arról nem beszélve, hogy mekkora beruházási költség lesz majd ezt rendbe hozni, amit pl. abból kell majd elvenni, amit a csóványosi kilátó fenntartására fordítanánk. És akkor innen nem folytatom tovább...